Mi a hosszú élet titka?

Az Egészségügyi Világszervezet szerint, Japánban 2018-ban az átlagos élettartam 84,2  ( 81/87) év.  Magyarországon ugyanakkor, ez a szám 75,5 (72/79 ) év.

A Japánhoz tartozó, Okinawa szigetét a “halhatatlanok földjének” is hívják. Itt él, a legtöbb 100, vagy 100 fölötti, egészségben lévő idős ember.

A Japán Egészségügyi és Jóléti Minisztérium 1975-ben elindította az Okinawai Száz évesekkel Foglalkozó Kutató programot (Okinawan Centenarian Study),a magas átlagéletkor okainak kiderítésére. A kutatások a mai napig folyamatosak. 

Az egészséges hosszú élet titka, Japánban

Az OCS kutatói, számtalan tudományos publikációban, könyvekben, konferencia-előadásokban, egyéb fórumokon ismertették /ismertetik meg a mai napig, az  eddigi eredményeket, az öregedés és egészség témakörében. Megjelent publikációkról itt olvashatunk.

A szigeten élő, 100 évet megélt, és azon túli évet betöltött idősekre jellemző, hogy nagy részük, haláluk idején is egészséges. Nem szenvednek szív-és érrendszeri betegségekben, végelgyengülésben hunynak el.  

A hosszú élet egyik titka, a táplálkozásban rejlik.

Az okinawai öregek sosem eszik „tele magukat”, csak kb. 80% ig. Étrendjük rendkívül gazdag:

  • Főként zöldségben (60 %): édesburgonya, alga, moszat, bambusz, japán retek, balzsamkörte, répa, káposzta, okra, tök, zöld papaya.
  • teljes kiőrlésű gabonában és egyéb egészséges szénhidrátokban (30%): köles, búza, rizs,  kevés tészta, 
  • halban, amelyet hetente kétszer- háromszor esznek
  • szójában: tofu, miso – szójapaszta -, natto – erjesztett bab – és szójabab.
  • hús: főleg fehér húsú halak, tengeri herkentyűk, ritkán sertés.

Ezeknek az ételeknek a jellemzőik, hogy alacsony a glikémiás indexük, tehát cukorbetegeknek is lehetőséget jelenthet.

Kutatások eredménye alátámasztja, hogy az antioxidánsokban gazdag étrendnek köszönhető, az, hogy az itt élőknek egészségesek maradnak a sejtjeik és testükben nem indulnak el a gyulladásos folyamatok.

Az okinawaiak nemcsak sokáig élnek, de az életük betegségektől mentesen telik. Kevesebb errefelé a szív- és érrendszeri megbetegedés, a rák és a cukorbetegség is. Szinte sosem fogyasztanak tejterméket illetve húst. Nagyon kevés cukrot és zsiradékot esznek, és kerülik a margarint, vagy egyéb hidrogenizált olajat, vagy zsír származékot.

Táplálkozásuk, a számunkra ismert, mediterrán étkezéshez van a legközelebb. Kiváló egészséges, különleges recepteket itt találhatsz: Különleges és egészséges reggeli receptek Matcha teával.

Rendszeres teaivás

 A japán emberek étkezés közben is, sok zöld teát fogyasztanak.  A Japán zöld teák királynőjének, a Matcha teának őshazájában az ősi teakultúra hagyománya a világon mindenhol ismert. 

A legjobb minőségű zöld tea a Japánok mindennapi itala. Manapság, már hazánkban is egyre jobban terjed, a tradicionális teaivás. Kutatások alátámasztják, hogy a zöld tea óriási hatással van az emberi szervezetre.

Japánban nem kérdés, hogy melyik a legjobb zöld tea márka, vagy milyen a minőségi tea

A Matcha tea egészségre gyakorolt, komplex hatását kutatások igazolják:

  • Tartós energiát biztosít
  • Antioxidáns
  • Bőr öregedésgátló, fiatalító
  • Nyugtat
  • Immunerősítő
  • Csökkenti a vérnyomást, koleszterint
  • Méregtelenítő, vízhajtó
  • Felgyorsítja az anyagcserét – zsírbontó
  • Fogszuvasodás ellen véd
  • Csökkentheti a 2. típusú cukorbetegség és a szívbetegség kialakulásának kockázatát 
  • ….sorolhatnánk.

Matcha tea – antioxidáns

A zöld tea erős antioxidáns tulajdonsága kiemelkedő, amelyet a katechineknek köszönhetünk. A tanulmányok kimutatták, hogy már egy csésze zöld tea ivása növeli az antioxidánsok mennyiségét a véráramban. Ennek köszönhetően, csökkenti a rák kockázatát.

A Matcha tea hatásának kutatási eredményeiről itt olvashatsz: Matcha teával a rák megelőzéséért – a rák ellen természetesen.

Matcha – energiát ad, és zsírt éget

A zöld tea egyik vegyülete a koffein, amely egy jól ismert stimuláns. Számos tanulmányban találtak a zsírégetés elősegítésére és az edzés teljesítményének javítására koffeint. A zöld tea aktív vegyületei fokozzák bizonyos zsírégető hormonok, például a norepinefrin (noradrenalin) hatásait. A tea fő antioxidánsa, az EGCG gátolja azt az enzimet, amely lebontja a norepinefrin hormont. Ezzel a norepinefrin mennyisége növekszik, elősegítve a zsír lebontását. A zöld tea fokozhatja a testmozgás zsírégető hatásait, amely még erősebb edzés közben.

 Itt megtudhatod, hogy miért a zöld teát válaszd a kávé helyett: Kávéhelyettesítő Matcha tea – Mennyi a zöld tea koffein tartalma?

A Japán emberek hosszú életének titkait felfedő kutatásokat, érdemes elolvasni. Ha a szigeten élők genetikai hozadékaitól és az életkörülményeiktől  eltekintünk, Magyarországon is tudjuk kamatoztatni az egészségük szellemiségét a táplálkozásunkban, mozgásunkban, életérzésünkben.